Pretoria en Soweto - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu Pretoria en Soweto - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu

Pretoria en Soweto

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Als eerste maakten we een stop bij de Union Buildings in Pretoria. Dat zijn de oude parlementsgebouwen. We konden er niet in, maar de tuin was prachtig. In de tuin stond ook een gigantisch groot beeld van Nelson Mandela.
Daarna maakten we een korte (maar hectische) stadsrondrit door Pretoria. We bezochten het Kruger House; het voormalige woonhuis van president Kruger. Dat is nu een museum; was wel interessant. Er was zelfs een gedeelte over Wilhelmina want zij heeft Kruger in zijn ballingschap geholpen.
Vervolgens gingen we naar het Voortrekkersmonument. Dat is een erg groot gebouw ter nagedachtenis aan de slag tussen de blanken (de voortrekkers) en de zulu's.
Na de lunch gingen we op weg naar het township Soweto. Dat was echt verschrikkelijk om te zien; wat een contrasten. Er zijn prachtige huizen, maar ook nog echt complete krottenwijken met toiletten die door iedereen gebruikt worden.
We hebben een stop gemaakt bij een monument. Hier is Marja ook op de foto geweest met 2 schoolkinderen die van ons een "PSG Nelson Mandela pen" hadden gekregen.
De volgende stop was bij het Hector Pietersonmonument. Dat is een monument ter nagedachtenis aan de studentenopstand in Soweto, ook weer erg indrukwekkend. Op een marktje hebben we een Nelson Mandela vlag gekocht dus die uiteraard na de vakantie mee naar school gaat.
Uiteraard zijn we ook naar het voormalige woonhuis van Nelson Mandela geweest. Dat is nu een museum, maar daar zijn we niet in geweest. We gaan in zijn geboorteplaats Qunu naar het museum.
Het weer was vandaag prachtig. Het begon fris, maar de zon scheen volop en uiteindelijk was de temperatuur echt heerlijk. Het is hier dan wel winter, maar als het zo blijft, zijn we super tevreden.

• 21 Juli 2014 - 22:29

Laïla:

Wat een leuke volle eerste dag......wat hebben jullie veel indrukken opgedaan....geweldig! Ook leuk dat de foto's erbij zijn, kunnen wij ook een heel klein beetje een indruk krijgen..... En wat heerlijk het weer, niet geheel onbelangrijk......nou dames, welterusten en tot het volgende verslag.

• 21 Juli 2014 - 23:56

Ingrid:

Wat een indrukken allemaal.
    Geweldig om van dichtbij te ervaren waar Nelson Mandela, een van de grootste leiders ooit is geboren.
    Ben benieuwd naar vervolg foto's en verhalen.