Sani Pass en Lesotho - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu Sani Pass en Lesotho - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu

Sani Pass en Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

We vertrokken vanmorgen vanaf het plaatsje Underberg met een hele stoet 4x4 jeeps. Dit waren gelukkig wel gesloten jeeps.
We gingen op weg naar de Sani Pass. Het eerste stuk reed prima over asfalt, maar op een gegeven moment stopte het asfalt abrupt en reden we verder over een weg van kiezels en stenen. Dat hobbelde vreselijk; niet echt fijn.
Bij de grenscontrole van Zuid Afrika moesten we weer allemaal uitstappen. Het was weer een klein, niet al te modern, kantoortje. We hebben wel weer een stempel gekregen.
We reden verder via de hobbelige weg en kwamen langs prachtige uitzichten. Er kwam ook nog een kudde geiten met een herder voorbij.
Het laatste stuk van de Sani Pass bestond uit steeds meer haarspeldbochten en werd steeds steiler. Bovenop de berg was de grens van Lesotho. Dat was nog veel armoediger. We zagen hier ook allemaal hutjes van golfplaten met kinderen ervoor.
We reden verder naar een dorpje dat bestond uit allemaal kleine ronde hutjes en heel veel troep. Er liepen kippen rond en er zaten biggen in een ommuurd hokje. Op een gegeven moment begon er een bandje te spelen en dat klonk best grappig. We hebben ze geld gegeven en hebben een foto van ze gemaakt.
Daarna reden we terug naar de Sani Pass Lounge; de hoogste pub van Afrika. Hier hebben we geluncht.
Na de lunch gingen we weer langs de immigration voordat we aan de afdaling begonnen. Het was flink stof happen. Het was een verademing dat we op een gegeven moment weer op asfalt reden.
Het was een heftige dag; we "survived" de Sani Pass, maar het was wel geweldig. Morgen hebben we weer een lange reisdag. We gaan ook naar het Mandela Museum in Qunu. Heel misschien gaan we ook zijn graf nog zien; we zijn benieuwd....

• 29 Juli 2014 - 19:19

Hennie En Monique:

dit is wat je noemt het echte leven zonder I foon,is allemaal indruk wekkend
    morgen een rustige dag ben niewsgierig naar het mandela museum
    groetjes hennie en monique

• 30 Juli 2014 - 01:22

Hanny:

sani pass betekent in het Zuid-Afrikaans: zonder paspoort Dus kijk uit. Voor je het weet zie de gevangenis van Mandela aan de binnenkant. Veel plezier

• 31 Juli 2014 - 01:44

Simone :

Veel stofhappen vandaag, maar daar hebben jullie geen probleem? Al wat specialiteiten gehad?

• 06 Augustus 2014 - 05:49

Simone :

Wel een trieste blik, zo met die kinderen. Ja wat kun je daar aan doen. Maar zandbanken hebben jullie wel moeten doen. Een keer wat anders. Toch weer een paar stempels in je paspoort. Een mooi aandenken.