Township en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu Township en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Hartog - WaarBenJij.nu

Township en Robbeneiland

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We werden vanmorgen om 09:00 door Camissa Travel opgehaald voor een dagexcursie die we thuis al geboekt hadden.
We reden allereerst naar het township Langa. Hier stapten we uit en gingen we een wandeling maken. Heel bijzonder om dwars door het township te lopen. We hadden pennen bij ons en de kinderen kwamen van alle kanten op ons afgestormd. De pennen werden bijna uit onze handen gerukt. Ook de loomarmbandjes, die we thuis gemaakt hadden, vielen erg in de smaak.
We bezochten eerst een zogenaamde hostel. Dat zijn een aantal kamers met een gezamelijke "huiskamer/keuken". In deze afzonderlijke kamertjes wonen gemiddeld 15 personen. De mensen waren erg vriendelijk en vonden het erg leuk om op de foto te gaan.
Daarna bezochten we een nieuwer huis. Hier had elk gezin een eigen huis met 2 slaapkamers. Dat zag er al beter uit.
Vervolgens bezochten we een kerkdienst. De kerk zat stampvol en er werd gezongen en gedanst. Dit was ook weer heel apart om mee te maken.
We reden daarna nog door een ander township waar we verder niet gestopt zijn. Voor de lunch werden we afgezet bij de V&A Waterfront. We hadden niet veel tijd dus werd het een hotdog.
Om 13:30 vertrokken we met de boot naar Robbeneiland. Het was prachtig weer dus we zaten lekker op het bovendek. Het uitzicht op Kaapstad en de Tafelberg was prachtig.
Na ruim een half uur varen, kwamen we aan bij Robbeneiland. Allereerst maakten we een bustour over het eiland langs o.a. de leprabegraafplaats en langs Robben Town. Er wonen dus gewoon mensen op het eiland.
Als laatste kregen we een rondleiding door de maximum secured prison door een voormalig politiek gevangene die hier 7 jaar gevangen had gezeten. Hij vertelde veel over zijn ervaringen; erg interessant. Uiteraard hebben we ook de cel van Nelson Mandela gezien. Wat was die ongelooflijk klein.
Om 16:15 gingen we terug met de boot. We hebben nog even rond gekeken bij de Waterfront en zijn toen met de stadsbus terug naar het hotel gegaan.
We hebben inmiddels ingecheckt voor onze vlucht van morgen. We vliegen pas om 23:20. Overdag willen we de Tafelberg nog gaan bezoeken. De kabelbaan is, na groot onderhoud, morgen weer voor het eerst open. Hopelijk is het weer goed genoeg dat de kabelbaan ook echt naar boven gaat.
We gaan nu de koffer inpakken; leuke klus......

• 11 Augustus 2014 - 18:41

Janhofman:

wat een lieve mensen daar ,zyn zo puur denk ik , ik ga er van uit dat jullie ook mee gedanst hebben in de kerk ,dit type kerkdienst maak je hier in n.l . niet mee ik gun jullie nog een fyne laaste dag en een veilig terug vlucht naar purmerend grt Jan

• 11 Augustus 2014 - 18:53

Erwin:

Interessant programma zo'n laatste echte dag! Geniet ze morgen van de tafelberg, hopen dat de lift gaat inderdaad. Goede vlucht alvast en tot snel!

• 11 Augustus 2014 - 19:06

Hennie En Monique:

het is wel en reis geweest met grote contrasten,van safari naar de binnelanden en de hoofdstad kaapstad,het robben eiland doet me een beetje denken aan alcatraz,dan zitten onze gedetineerden in een hotel vergeleken met die van mandela.
    ik hoop dat jullie een zonnige dag hebben morgen met die kabelbaan en nog een prettige terug reis

groet van hennie en monique